Szkolenie okresowe dla pracodawców i innych osób kieruj±cych pracownikami
Jest to szkolenie obowi±zkowe, wymagane przepisami prawa, które ma na celu aktualizacjê i ugruntowanie wiedzy i umiejêtno¶ci w dziedzinie bezpieczeñstwa i higieny pracy oraz zaznajomienie uczestników szkolenia z nowymi rozwi±zaniami techniczno-organizacyjnymi w tym zakresie. Szkolenie przeprowadzane jest cyklicznie, nie rzadziej ni¿ raz na 5 lat przy czym zaznaczyæ nale¿y, ¿e pierwsze szkolenie okresowe przeprowadza siê w okresie do 6 miesiêcy od rozpoczêcia pracy na tych stanowiskach. Szkolenie obejmuje dziewiêæ lekcji, do ka¿dej z nich zosta³y przygotowane nieobowi±zkowe pytania kontrolne w formie testowej sprawdzaj±ce wiedzê kursanta. Szkolenie koñczy siê egzaminem sprawdzaj±cym przygotowanym w formie testu. Po pozytywnym ukoñczeniu szkolenia uczestnik otrzymuje certyfikat czyli za¶wiadczenie ukoñczenia wymagane przepisami prawa.
Program szkolenia okresowego BHP dla pracodawców i innych osób kieruj±cych pracownikami:
1. Wybrane regulacje prawne dotycz±ce bezpieczeñstwa i higieny pracy, z omówieniem ¼róde³ prawa miêdzynarodowego (dyrektyw UE, konwencji MOP):
a) aktualne przepisy w tym dotycz±ce:
- obowi±zków w zakresie bezpieczeñstwa i higieny pracy oraz odpowiedzialno¶ci za naruszenie przepisów i zasad bhp,
- ochrony pracy kobiet i m³odocianych,
- profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami,
- szkolenia w zakresie bezpieczeñstwa i higieny pracy,
- organizacji nadzoru i kontroli warunków pracy,
b) problemy w zwi±zku z interpretacj± niektórych przepisów,
2. Identyfikacja, analiza i ocena zagro¿eñ czynnikami szkodliwymi dla zdrowia, uci±¿liwymi i niebezpiecznymi oraz ocena ryzyka zwi±zanego z tymi zagro¿eniami.
3. Organizacja i metody kszta³towania bezpiecznych i higienicznych warunków pracy z uwzglêdnieniem stanowisk wyposa¿onych w monitory ekranowe jak równie¿ zarz±dzanie bezpieczeñstwem i higien± pracy.
4. Analiza okoliczno¶ci i przyczyn wypadków przy pracy i chorób zawodowych oraz zwi±zana z nimi profilaktyka, omówienie przyczyn charakterystycznych wypadków przy pracy, ze szczególnym uwzglêdnieniem wypadków powsta³ych na skutek niew³a¶ciwej organizacji pracy oraz zwi±zanej z nimi profilaktyki.
5. Organizacja i metodyka szkolenia w zakresie bezpieczeñstwa i higieny pracy (z uwzglêdnieniem metod prowadzenia instrukta¿u stanowiskowego) oraz kszta³towania bezpiecznych zachowañ pracowników w procesach pracy.
6. Zasady postêpowania w razie wypadku w czasie pracy i w sytuacjach zagro¿eñ (np. po¿aru, awarii), w tym zasady udzielania pierwszej pomocy w razie wypadku.
7. Skutki ekonomiczne niew³a¶ciwych warunków pracy (np. ¶wiadczenia z tytu³u warunków pracy, sk³adka na ubezpieczenia spo³eczne pracowników).
8. Problemy ochrony przeciwpo¿arowej i ochrony ¶rodowiska naturalnego.
Szczegó³y www.jobsafety.com.pl